Maak kennis met Mensa SlimmerIQuiz presentator!

foto van Charlotte bij SlimmerIQuizfinale Charlotte, je presenteert op 3 januari a.s. (weer) de Mensa SlimmerIQuiz! Wie is Charlotte Hoyng?
Moeder van twee hb-kindjes die behoorlijk veel aandacht verdienen. Verder: onderwijsdeskundige op het gebied van hb. Geïnteresseerd en ervaren in didactiek, pedagogiek, lesstof en onderwijsorganisatie. Mijn bedrijf begeleidt scholen, leerlingen en ouders bij de uitvoering van onderwijs aan hoogbegaafden. Dat kan d.m.v. coaching (aan leerkracht, schoolleider, leerling), aanpassing lesmateriaal, gastlessen, lezingen en workshops. www.eureka-education.nl

Hoe is het idee van de SlimmerIQuiz ontstaan?
Eerlijk? Het was A’s idee (meer weten? naam en lidnummer bekend bij de redactie 🙂). We wilden knallen met Mensa “Goud” en het is een beetje uit de hand gelopen. Tijdens de eerste maand heb ik telkens gehoopt dat het zou mislukken, want ik voorspelde al dat het een geuzenklus zou worden. Maar het bleef maar goed gaan. Uiteindelijk viel het reuze mee en is alles gewoon verlopen. Nou ja, natuurlijk waren er organisatorische problemen. Maar met een beetje inzet zijn die er volgend jaar allemaal niet meer en wordt het een nog leukere happening!

Wat geeft jou als mede-bedenker / -organisator het meeste plezier?
Het was pittig, maar daarom misschien wel zo leuk” (leerling). “Oh, ja, dat soort vragen kan je ook stellen” (leraar). “Gôh, zijn er gewoon middelbare scholen die rekening houden met hoogbegaafdheid?” (ouders die nog nooit van BegaafdheidsProfielSchool had gehoord). Dat raakt mij op twee gevoelige plekken: mijn ijdelheid (een groot deel van de vragen kwam uit mijn pen en dan is het leuk om te horen dat het goede opgaven waren) en mijn hoop op maatschappelijk emancipatie van hoogbegaafden (hb-ouders mogen van mij gewoon veeleisend zijn).

Hoe verliep de finale van de eerste SlimmerIQuiz in oktober jl.?
Dikke pret. De reacties van deelnemers waren onverdeeld enthousiast. En de bescheiden PR van dit jaar biedt hoop voor de toekomst. Er was een stevig aantal schoonheidsfoutjes. Zo bleek het aantal deelnemers zo groot dat er geen plaats was in de zaal voor de officials. Ook de teams (3 leerlingen) mochten per team maar 2 volwassenen meenemen. Maar goed, volgend jaar maken we díe fouten niet meer, er zijn er immers nog zoveel andere fouten die we nog kunnen maken 😉
Slimmeriquiz
Waarom zouden Mensa leden nu zelf de SlimmerIQuiz willen doen?
Om te kijken wat volgens de wetenschappelijke theorieën passende opdrachten zijn voor hb-ers. En om te ervaren hoe sommige opdrachten leeftijdsloos kunnen zijn. Dikke pret.

Wat maakt jou zo gepassioneerd voor hb in het onderwijs?
Moet ik hier zetten dat ik het zelf moeilijk had? Ik was een vreselijk faalangstige onderpresteerder die post-propadeutisch is gestopt met de studie omdat ik mij niet kon voorstellen dat de studie passend was. Immers mijn vriendje was gesjeesd en ik kon toch niet slimmer zijn dan hij. Of zal ik opschrijven dat mijn zoontje hopeloos is vastgelopen op het regulier onderwijs en nu op het (zogenaamd passend) hb-onderwijs nog steeds geen passend onderwijs ontvangt, maar vooral plezier heeft van de begrijpelijke klasgenootjes. Bah. Laat ik maar de positieve kanten belichten, dat is veel leuker! Ik werkte al in het onderwijs en ontdekte toen mijn eigen hoogbegaafdheid. Toen ik mij in hoogbegaafdendidactiek ging verdiepen bleek ik dat al die tijd al onbewust toe te passen… en niet alleen mijn hoogbegaafde leerlingen waren daar blij mee! Wij hoogbegaafden hebben de wereld wat te vertellen over onderwijs. Onze manier van denken is waardevol voor het leerproces van ALLE leerlingen. Dat maakt de hoogbegaafde leerling niet een jammerlijke uitzondering maar een goed voorbeeld. Hoe meer ik mij erin verdiep en hoe vaker ik scholen help, hoe meer ik mij dat realiseer. Enfin: www.eureka-education.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *